Bättre kommunikation i den digitala omställningen

sociala nätverk

Läste häromdagen ett utmärkt white paper från Telia som sammanfattade den digitala omställningen och dess betydelse för näringslivet och offentlig sektor. Om företag och organisationer inte tar tag i denna fråga så riskerar man att halka efter rejält. Företag och offentliga aktörer gör klokt i att verkligen analysera omvärlden och hur den digitala tekniken påverkar deras verksamhet. Speciellt viktigt blir det att skapa rätt affärsmodell för en ny spelplan på marknaden. Och omställningen tar nu fart genom en mängd faktorer: utvecklingen av sociala nätverk, ökad bandbredd, internet of things (allt fler saker blir uppkopplade), molntjänster, mobilitet m.

Vissa branscher ligger långt framme som media och banker. Redan 2012 hade Aftonbladet som första tidning i Sverige större online intäkter än annonsintäkter från print. Mediebranschen står förstås fortfarande för stora utmaningar där man ännu famlar över hur affärsmodellen ska se ut. Bankväsendet har drivit digitaliseringen långt med många onlinetjänster men det finns en stor potential. McKinsey ansåg 2014 att fortfarande 50 procent av allt manuellt arbete i bank kan automatiseras.

Kommunikation och ledarskap spelar en central roll för att lyckas med den digitala transformationen. Då tänker jag både externt och internt i en organisation. Företag och offentliga verksamheter behöver ha en god omvärldsbevakning när det gäller den digitala utvecklingen liksom en medveten inställning till hur man ska driva den digitala kommunikationen. Hur kan vi använda sociala medier i vår marknadsföring? Kan vi effektivisera vår kundtjänst eller medborgarservice genom att även erbjuda den på Face Book? Hur kan vi använda Linkedin för att attrahera potentiella medarbetare? Man behöver därmed ha en tydlig policy och utveckla en digital kommunikationsstrategi som stöd för affärerna. Internt handlar det mycket om ett tydligt ledarskap, dvs att VD och ledningsgruppen prioriterar den digitala omställningen – risken är annars att man tappar i såväl attraktions- som konkurrenskraft.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Var god att bekräfta att du inte är en robot *