Sociala medier både ett hot och en möjlighet vid kriser

social-media-400854_640Sociala medier gör företag och organisationer mer sårbara vid kriser. Vi vet att drev i traditionella medier snabbt kan rasera varumärken som byggts upp under många år. Speciellt om företagsledningen inte har tillräcklig beredskap i form av krisplan, krisgrupp med väl definierade ansvar, samt utveckling av tänkbara krisscenarier och krisövningar. Med den snabba utvecklingen av sociala medier och andra digitala kanaler ökar risken för att företagen hamnar på efterkälken.

Genom den snabbt ökade användningen av Facebook, LindedIn, Instagram, Twitter och andra kanaler har vi fått en helt annan transparens och maktförskjutning. Vem som helst kan publicera inlägg och är du kund hos ett företag, eller medborgare i en kommun, kan dina synpunkter snabbt skada ett företags eller organisations verksamhet. Speciellt om inlägget får en snabb spridning på nätet.

Företags- och organisationsledningar bör ställa ett antal centrala frågor för sin krisberedskap:

Klarar vår hemsida av en anstormning av besökare vid en kris?

Har vi tillräckligt koll på i vilka digitala kanaler som våra huvudintressenter befinner sig?

Har vi en tillräckligt god omvärldsbevakning på nätet?

Vilken förmåga har vi ett snabbt hantera frågor och inlägg på exempelvis Facebook och Twitter?

Och hur bemöter vi spekulationer och ryktesspridning i sociala medier?

Hur kan vi använda bloggar i krishanteringen?

Har vi integrerat den mobila kommunikationen i vår kriskommunikation? Hur når vi snabbt ut via mobiler och läsplattor till våra primära intressenter?

Har företagsledningen tillräckligt god kunskap om hur de sociala medierna fungerar?

Har vi en tydlig strategi och plan för hantering av kriser i sociala medier och andra digitala kanaler?

Hur kan vi använda sociala medier för att vända krisen till vår fördel?

Om ni inte har bra svar på ovanstående frågor bör ni se till att snabbt förbättra era förberedelser. Och det är ju inte bara ett hot – rätt krisberedskap inklusive de digitala förberedelserna ger också möjligheter att i slutändan förstärka det egna varumärket.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Var god att bekräfta att du inte är en robot *