I slutet av förra veckan var jag på ett mycket inspirerande frukostseminarium som arrangerades av kommunikationsbyrån Bysted i Malmö. Chefen för deras digitala kommunikation i Bysted Mikkel Noe Westh pratade om ”the corporate web”. Han hade scannat ett antal företagshemsidor från internationella bolag i Danmark och det var påtalande att deras budskap handlade om att vara störst, bäst och vackrast. Genomgående var floskler som ”leading”, ”world-leading” etc. Och hur intressant är det om du ska attrahera nya medarbetare och kunder?! En av de grundläggande sakerna inom positionering av varumärken är att du måste vara särskiljande från dina konkurrenter, inte minst perceptionsmässigt. Ett sätt att särskilja sig är att vara mycket mer personlig i sin kommunikation. Det kan tyckas som en självklarhet men ändå är det så många företag och organisationer som inte lyckas. Mikkel tryckte på att komma tillbaka till ”garagehistorierna”, dvs berätta om när stora företag som t ex Microsoft och Apple tog sina första stapplande steg i garaget hos grundarna. Vi är nu naturligtvis inne på story-telling och visst är det mycket mer spännande budskap när jag som prospekt eller arbetssökande tar kontakt med företaget. Ytterligare ett närbesläktat sätt att vara särskiljande är att kommunicera företagets värderingar och företagskultur. Vad står ledningen och företaget för – finns det ett socialt engagemang? Har man en öppen, nyfiken och lärande kultur för de som arbetar i organisationen? Denna typ av kommunikation lämpar sig speciellt i sociala medier som Facebook, Twitter och Linkedin och kan få en stor viral spridning. Men företagen behöver också arbeta med sina hemsidor och gör de mer personliga och spännande. Till exempel lägger Danmarks största företag Maersk ut bilder på supertankers i sociala medier och har fått ett stort intresse från fans och nyfikna personer. Vad det handlar om i slutändan är att våga bjuda på sig själv, antingen som organisation eller individ.